ipad-mini-aan-het-raam-geplaktWij zijn met de iPad Mini even op stap gegaan.

Met een paar korte opmerkingen delen wij onze ervaringen graag met u.

De opzet was erg eenvoudig.

Men kope een iPad Mount (zoek maar eens op Google) en hebben daarmee de iPad tegen het raam aan geplakt.
Verder is PrintCMR op de iPad geinstalleerd, evenals de TomTom Navigator.
De iPad Mini is voorzien van de 3G optie, waarmee tevens de GPS antenne is ingebouwd. De TomTom maakt gebruik van de GPS antenne om de positie te bepalen.

De vrachtwagen was een ouderwetse Scania 141, die niet bepaald voorzien is van de modernste vering. Een stuiterbak, die je de klappen van de weg duidelijk laat voelen. Perfect voor onze test, om te zien hoe degelijk zo'n oplossing is.


Ervaringen

De iPad mount kostte maar een tientje en is vervaardigd uit kunststof.
Achteraf gezien is het niet zo'n sterke mount. Wij hadden al eerder de iPad 1 er in gezet. Het gewicht van de iPad vereiste steun aan de onderkant, omdat de beugel zelf de klappen niet volledig kon opvangen.
Op termijn loop je het risico dat de boel het begeeft, wat bij 100.000 kilometers per jaar geen deugdelijke oplossing blijkt te zijn.
De iPad 1 is met haar 730 gram tevens de zwaarste iPad ooit.

De iPad mini weegt echter nog maar 312 gram en dat is merkbaar.
De goedkoopste steun biedt voldoende houvast, zeker als deze aan de onderkant op het dashboard steun krijgt.
De klappen die de vrachtwagencabine geeft, blijken veel minder invloed te hebben op de iPad mini. In tegenstelling tot de iPad1 bleef de Mini lekker rustig op het dashboard staan, zonder de indruk te geven dat de Mount te zwaar belast werd.

De iPad Mount had echter wel een beperking: in de liggende houding is de iPad Mini te klein om hem vast te klemmen. De staande houding is erg handig voor het gebruik van PrintCMR, aangezien een formulier vaak in Portrait positie wordt gebruikt.
Voor de TomTom is de liggende houding vaak de meest effectieve, omdat je dan links en rechts meer van het wegennet ziet.
Bij de aankoop van een Mount is het zaak om op te letten of de iPad echt wel past.

De positie van de iPad Mini blijkt cruciaal te zijn voor een practische werking.
In onze testopstelling was deze te ver weg van de bestuurder geplaatst, waardoor de iPad tijdens het rijden niet aan te passen is. Althans, niet op een veilige manier.
Je merkt dat de iPad een plaats op het dashboard-paneel verdient, binnen handbereik van de bestuurder.
Even de TomTom aanpassen terwijl je rijdt, was in onze testopstelling geen goed idee.

Lichtsterkte
De TomTom app werkt uitstekend op de iPad.
Nog leuker wordt het, als je de lichtsterkte van de iPad goed regelt. In het donker kan de TomTom uitstekend op de dag-kleuren ingesteld blijven staan, als je de iPad maar dempt qua lichtsterkte.
Dit maakt hem tot een prettige metgezel, zonder je te verblinden in de nachtelijke uren.
Overdag biedt de iPad voldoende sterkte om goed leesbaar te blijven.

Het formaat van de iPad Mini ervaren wij als prettig.
Het gewicht en formaat maakt dat er altijd wel een plaats te vinden is in de cabine.
Wat onder het rijden wel opvalt, is dat het meer "mikken en klikken" wordt met zo'n Mini.
De trefzekerheid waarmee je de toetsen aanklikt is op een grote iPad beter.


Conclusie
Het is een plezier, zo'n iPad in de wagen. Je hebt van alles bij de hand in een apparaat dat veel mogelijkheden biedt.
Omdat de iPad aan de persoon gebonden is en niet aan het voertuig, heb je altijd voldoende middelen om verslag te leggen, route te bepalen of via het internet zaken te regelen.
Wat ons betreft is het de toekomst.
De kleine iPad Mini maakt de mogelijkheden nog groter.