tips-over-de-cmr-uit-nederlandDe CMR is een veelgebruikt vrachtdocument.

De CMR in Belgie en Duitsland wijken beide af van het Nederlandse ontwerp. Om deze modellen foutloos te gebruiken, is PrintCMR voorzien van deze layouts.
PrintCMR wordt op dat moment tevens aangeboden in de Engelse, Duitse en Franse taal.



Een CMR is vooraf te standaardiseren.
De CMR is te standaardiseren voor de Transporteur, het vervoerdersnummer, de plaats en datum van afgifte en het kenteken van het voertuig.
De plaats van de vakken is echter hard ingeprogrammeerd, hieraan kunt u niets aanpassen. Dit voorkomt ook problemen, want eenmaal werkend, zal het blijven werken. De kantlijnen kunt u aanpassen op uw printer.

Dupliceren van CMR documenten
Bij herhalende vrachten is het eenvoudig om een oude CMR te dupliceren, de gegevens aan te passen en snel te kunnen afdrukken.

Logo's en invulvakken
De vakken 6, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 22 en 23 kunt u gebruiken om logo's te plaatsen.
Hiermee kan u uw bedrijfslogo invoeren (zie voorbeeld in vak 16) of diverse invulvakken zelf ontwerpen (zie voorbeeld in vakken 13, 18 en 19).
U kan in PrintCMR diverse ontwerpen opgeslagen hebben, die per CMR apart zijn aan te roepen. Dit maakt het snel mogelijk om de vereiste gegevens op te vragen bij elk van de partijen.
Het ontwerpen van een invulvak is erg eenvoudig. Met een programma als Paintbrush zijn deze zichtbare ontwerpen zo gemaakt.

Integratie met overige onderdelen
De vakken 1 (afzender), 2 (geadresseerde) en 16 (transporteur) zijn voorzien van een koppeling met een centrale adres kaartenbak.
Het vak 23 kan voorzien zijn van een kaartenbak met voertuigen.
Voor al deze vakken geldt, dat gebruik van de kaartenbakken niet verplicht is.

Bij de Relaties en Adressen kan u de koppeling leggen met email, Messenger, Skype, TomTom, Navigon, internetpagina's, PDF generator etc.
De CMR is te koppelen aan de Emballage, waar over alle documenten heen de voorraad per document wordt geregistreerd. Deze is tevens te rapporteren en te verzenden via mail.

Het fototoestel in de iPad kan worden gebruikt om het Fotorapport op te stellen. Dit kan nuttig zijn om een schaderapport bij de CMR vast te klikken.
Met foto's staat u sterker in uw betoog!

Waarom wordt alleen maar de invulvakken geprint en niet de hele CMR?
Het antwoord heeft een juridische insteek.
Een CMR dient ondertekend te worden, waarvoor doordrukpapier benodigd is. Dit maakt alle handtekeningen identiek. Opmerkingen moeten ook op alle doordrukvellen gelijk zijn. Tot slot is het ontwerp op voorbedrukte formulieren juridisch getoetst.

Verschillen tussen CMR Concurrent en Beurtvaartadres
CMR Concurrent houdt de markt scherp in de gaten en heeft geconstateerd dat vak 20 (rembours opgave) bijzonder weinig wordt gebruikt.
Het ontwerp van CMR Concurrent voorziet in dit vak van de opgave van aankomst en vertrektijden op zowel laadadres en losadres.
PrintCMR onderkent deze verschillen en ondersteunt beide varianten.
Heeft u beide formulieren in gebruik, PrintCMR geeft u per afdruk de keuze welke u wilt toepassen.

Het gangbare ontwerp voor de Nederlandse markt is te koop bij het
Beurtvaartadres en bij
CMR concurrent.




TransFollow, de digitale CMR.

Een ontwikkeling sinds 2014 is de e-CMR, oftewel TransFollow.
Centraal staat de TransFollow database, die gegevens opslaat t.b.v. alle partijen die in de CMR vrachtbrief zijn betrokken.

Voorbeeld:
De afzender maakt een CMR aan en slaat deze op in TransFollow.
De transporteur en de geadresseerde krijgen een email waaruit blijkt dat ze direct deze CMR kunnen benaderen. Dat kan via een webpagina, maar ook doordat het bedrijfssysteem een koppeling heeft liggen met deze TransFollow database.
Alle gegevens zijn direct inzichtelijk.

Daarna verschijnt de chauffeur en deze heeft de CMR via de TransFollow App op zijn mobiel beschikbaar.
Bij het laden kan hij opmerkingen plaatsen op de CMR (direct door iedereen in te zien) en vindt de ondertekening plaats via uitwisseling van twee Barcodes.
Ook hier ziet iedereen direct dat de vracht geladen is en de chauffeur gaat vertrekken.

Vervolgens komt de lading aan op de plaats van bestemming en kan de chauffeur wederom opmerkingen plaatsen op de CMR.
Danwel dat de geadresseerde dit doet op het mobieltje van de chauffeur.
Het ondertekenen gebeurt na inzage in deze opmerkingen, wederom via het uitwisselen van twee Barcodes.

Zodra de laatste handtekeningen zijn gezet, is de transactie compleet en is iedere betrokken partij volledig op de hoogte van de gelopen transactie.
Het retour brengen van de papieren versie behoort daarmee tot het verleden.

De snelheid van inzage en het voorkomen van administratieve handelingen zijn de grootste voordelen van het gebruik van TransFollow.
TransFollow is zo gemaakt dat zelfs juridisch de constructie sterker is dan de oorspronkelijke handtekening op papier.

Er valt veel te vertellen over TransFollow, kijk daarvoor op deze pagina:
https://www.printcmr.nl/transfollow


Bijlage:

Image491pdf.pdf
Een CMR ingevuld en voorzien van logo's in de vakken 13, 16, 18 en 19

Image492pdf.pdf
Een CMR ingevuld, waarbij verder geen logo's zijn toegepast.